Retailers rond de tafel over duurzaamheid: 6 take-aways

Hoe belangrijk – of zelfs onmisbaar – is duurzaamheid vandaag voor retailers? En voor hun klanten? Christophe Degrez, CEO van Eneco, schotelde de vragen voor aan vijf gerenommeerde retailers in België, die hij samen met Trends rond de tafel bracht. Het werd een levendig debat, waarin interessante topics en trends de revue passeerden. Lees hier onze 6 belangrijkste take-aways. 

1. Duurzaamheid telt in uw hele waardeketen

Opvallend bij de vijf organisaties: duurzaamheid is voor hen niet louter een deel van de waardeketen, het leeft er doorheen de hele cyclus. Door vanaf het begin materialen kritisch te selecteren, maar ook de klant na zijn aankopen aan te zetten tot recycleren, slagen zij erin om de levensduur van hun producten en gebouwen te verlengen. H&M nodigt haar klanten uit om oude kleren terug te brengen. IKEA herstelt of recupereert dan weer oude toestellen. Door hun processen regelmatig van een audit te voorzien, gaan deze retailers bovendien na waar ze meer kunnen besparen op energie of transport.

2. Met labels onderscheidt u zich van ‘greenwashers’

Vijf jaren geleden sprongen retailers nog voorzichtig met duurzaamheid om. Nu ziet de meerderheid er de noodzaak van in. Dat betekent natuurlijk ook dat het aantal ‘greenwashers’, bedrijven die zich groener voorstellen dan dat ze in werkelijkheid zijn, stijgt. Labels en certificaten helpen om u van die laatste te onderscheiden. Zo werkt JBC samen met de Fair Wear Foundation, die controles uitvoert om leefbare arbeidsomstandigheden te garanderen. Alle Redevco-eigendommen in Europa werden op energieprestaties beoordeeld en beschikken nu over een officieel BREEAM-certificaat.

3. Uw consument denkt niet per se als burger

Onze maatschappij vertoont een opmerkelijke contradictie: als burger vinden we het milieu steeds belangrijker, maar als consument zijn we nog niet allemaal bereid om meer te betalen voor milieubewuste producten. De huidige uitdaging is dan ook om die burger te transformeren tot klant. De kost van duurzaamheid verlagen is moeilijk, maar de klanten meer informeren en betrekken is wel een haalbare kaart. Vooral de ‘millennials’ vormen daarbij een belangrijke doelgroep: zij zijn beter vertrouwd met de deel- en circulaire economie en gaan actief op zoek naar bedrijven die transparant zijn in wat ze doen.

Debatteerden mee:

Sylvie Van Acker, Sustainability Manager bij H&M

Caroline Gastaud, Head of Sustainability bij IKEA

Saartje Boutsen, CSR Manager bij JBC

Pascal Léglise, Director Quality & Sustainability Development bij Carrefour

Erik Van Dyck, Chief Investment Officer bij Redevco

Christophe Degrez, CEO van Eneco

4. Communicatie is ‘key’

Duurzaamheid is al sinds de jaren 90 een wezenlijk onderdeel van de strategie van supermarktketen Carrefour. Toch zijn hun klanten nog steeds verrast als ze horen welke inspanningen de voorbije jaren geleverd werden, omdat ze te weinig in beeld kwamen. Ook de andere deelnemers herkennen dat. Nu zijn ze het er allemaal over eens: over duurzame initiatieven moet regelmatig en breed gecommuniceerd worden. En dat hoeft niet enkel over de eigen inspanningen te gaan: u kunt klanten ook ‘bewuster’ maken door ze tips te geven rond energiebesparing of sorteren.

5. Stel uw mobiliteit niet uit tot morgen

Omwille van de bereikbaarheid, de huurprijs en de beschikbare ruimte bevinden retailpanden en -parken zich vaak in de periferie. De vraag is of al hun bijbehorende parkings over 20 à 30 jaar nog relevant zullen zijn. Elektrische wagens zitten in de lift en aan de overkant van de oceaan experimenteren Google en co al gretig met zelfrijdende wagens. Om op die nieuwe mobiliteit een antwoord te bieden, zullen winkellocaties – zoals dat nu al gebeurt – moeten evolueren naar multifunctionele sites: plaatsen waar wagens elektrisch opgeladen kunnen worden én ter plekke energie wordt geproduceerd.

6. Maak van duurzaamheid een beleving

De populariteit van online verkoopkanalen zet fysieke winkels onder druk. Als de consument dan toch naar de winkel trekt, dan wil hij er ook graag iets (extra) beleven. Niet evident voor uw organisatie, maar met duurzame innovatie slaat u wel twee vliegen in één klap. De Hypermarkten Carrefour in Zemst en Bergen illustreren dat bijvoorbeeld met verve: de vestigingen bieden een uniek en digitaal revolutionair winkelparcours en besteden er volop aandacht aan het milieu en goede doelen.

Meer ideeën opdoen? Duik in het gratis Eneco Trendrapport!

Het belang van een duurzame waardeketen, de kracht van de deeleconomie, het nut van co-creatie … Het zijn allemaal topics die ook Stefaan Vandist, expert in duurzame innovatie, voor Eneco in een prikkelend rapport goot. Geïnteresseerd?

Download hier het Eneco Trendrapport voor retailers en lees meer over civic mindsets, post-eigenaarschap, radicale transparantie, whole-chain-retail, rurbanisatie, co-creatie en zero-emission.
Trendrapport downloaden